Plan22+ Grøn mobilitet og levende handelsgader
Mange kommuner ønsker at arbejde for levende bymidter med et stærkt handelsliv, attraktivt byliv, grønne byrum og god tilgængelighed. Særligt i de større og mere kompakte danske byer er der stor bevågenhed om, at udviklingen mod grøn mobilitet fortsat sikrer en høj attraktionskraft for borgere, handlende og besøgende.
Udviklingen mod levende handelsgader med grøn mobilitet er ikke nogen let øvelse. Udfordringen består særligt i manglende viden om effekterne på handelslivet ved omstillingen fra bilorienterede handelsgader til en større grad af grøn mobilitet samt manglen på helhedsorienterede og proaktive planlægningsværktøjer.
Med afsæt i den eksisterende viden samt cases i Aalborg og Aarhus bidrager projektet med viden om, hvordan der på en hensigtsmæssig måde kan planlægges for grøn mobilitet i levende handelsområder i kompakte bydele, hvor restriktioner for biltrafikken spiller en rolle.
Ydelser
Den første del af projektet omhandler undersøgelser af allerede gennemførte internationale cases samt fem nye, danske og gennemførte projekter med grøn mobilitet i handelsmiljøer. Der er foretaget observationer, ca. 700 stopinterviews og der er gennemført samtaler med de handelsdrivende. Tilsammen giver denne del et billede på effekterne for handelslivet ved færre biler og mere grøn mobilitet.
De fem danske cases er:
- Omdannelse af Budolfi Plads (Aalborg)
Ombygning af centralt byrum for ca. 180 mio. kr., ca. 50 færre p-pladser og fredeliggjorte pladser. - BRT-projektet langs Kastetvej (Aalborg)
Restriktioner for biltrafik, bedre cykelforhold, forskønnelse af sidearealer og ca. 30 færre p-pladser. - Sommergågade i Vestergade (Aarhus)
Gågade med kørsel tilladt på Vestergade fra april-september med bedre mulighed for udeservering. - Omdannelse af Fredens Torv (Aarhus)
Ombygning af torvet fra bilparkering til grønne områder med muligheder for udeservering. - Grøn mobilitet i M. P. Bruunsgade (Aarhus)
Cykelsti, ombygning af hjørner og 15 min. parkeringsamt midlertidig fjernelse af ca. 15 p-pladser.
Den anden del af projektet omhandler udviklingen af et nyt kommunalt planlægningsværktøj til at støtte arbejdet med at skabe et attraktivt byliv ved omdannelser af handelsgader. Derudover omhandler denne del også udviklingen af et nyt værktøj til håndtering og organiseringen af aktører i handelsgader med grøn mobilitet.
Projektets resultater giver ny viden om effekterne, planlægningen og håndteringen af omdannelse af bilorienterede handelsgader til byrum med større fokus på grøn mobilitet.
-
År: 2025
Kunde: Aalborg Kommune, Aarhus Kommune, Plan22+ sekretariatet, Realdania
Rolle: Rådgiver